21e Eeuws

Bij het spelen van een Kraak ‘m leren en oefenen kinderen diverse 21e eeuwse vaardigheden.
Bijna alle vaardigheden uit het model van Kennisnet/SLO komen aan bod:

OMGAAN MET ANDEREN

OMGAAN MET ANDEREN

Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden, Communiceren.

Je speelt een Kraak ‘m met zijn tweeën of drieën. Kinderen moeten dus samenwerken. Maar het voelt niet als een verplichting. Ze ervaren nl. al snel dat deze manier van werken succes oplevert.

DENKEN EN HANDELEN

Creatief denken, Kritisch denken, Probleem oplossen.

Creatief denken, Kritisch denken, Probleem oplossen. Elk spel heeft een enorme variatie aan informatie, puzzels en problemen. Leerlingen worden gedwongen er kritisch en "out of the box" naar te kijken. Ze moeten creatief denken om alles te kunnen oplossen.

JEZELF KENNEN

Zelfregulering.

Kinderen moeten leren doelen opstellen en een planning maken. Tevens is het reflecteren op het proces én het eigen handelen belangrijk. Een nabespreking is daarom waardevol en wordt ook altijd aangeraden in onze handleidingen.

Digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid

ICT-basisvaardigheden, Informatie vaardigheden.

Er wordt gewerkt op een digitaal device (pc, laptop, tablet). Soms moet er informatie op internet worden opgezocht. Soms komen specifieke websites aan bod, zoals Google Maps of Google Translate.

 

“Computational thinking” en “Mediawijsheid” komen vooralsnog niet aan bod.

 

 

Meer informatie over 21e eeuwse vaardigheden

Meer informatie lees je op deze pagina van het SLO:

Curriculum van de toekomst